چگونه شبانه روز 24 ساعت شد؟
طلایه دار

انسان در جهانی بر پایه عدد 10 زندگی می کند ، این سیستم ده دهی ، همه چیز از عملکرد دو تایی کامپیوتر ها گرفته تا ساده ترین فرمول های ریاضی را پشتیبانی می کند. حال این سوال پیش می آید که چرا طول یک روز استاندارد بر روی زمین ، مطابق با این سیستم ، 10 ساعته نیست ؟

دلیل این موضوع ، در تاریخ مصری ها نهفته است. با تغییر کردن جوامع بشری از جامعه شکارچی به کشاورز. افراد به نیاز برای محاسبه اموال و دارایی های خود پی بردند. در آن زمان بود که ایده زبان نوشتاری اهمیت پیدا کرد و افراد آموختند که مانند کودکان با کمک گرفتن از 10 انگشت دست ها ، اجسام را بشمارند. خط هیرو گلیف مصری ها ، متعلق به سه هزار سال قبل از میلاد ، استفاده از سیستم ده دهی شمارش را نشان می دهد. در این صورت چرا ساعت ها بر اساس 12 تنظیم شده اند ؟

بسیاری یر این باورند سیستم 12 تایی از سیستم شمارشی بر گرفته شده که مصری ها از فرهنگ سومری ها به ارث بردند. سومری ها برای شمارش ، به جای استفاده از 10 انگشت ، از بندهای انگشت شان استفاده می کردند. ( در صورتی که دست چپ خود را باز کرده و با استفاده از انگشت شست ، بندهای انگشتان خود را بشمارید ، به عدد 12 خواهید رسید.) با استفاده از این شیوه مصری ها برای محاسبه ی زمان ، روز را به دو نیمه 12 ساعته ، یا به شکل دقیق تر ، به 10 ساعت روز ، 2 ساعت صبح و گرگ و میش غروب و 12 ساعت تاریکی شب تقسیم نمودند. مصری ها ساعت را بر اساس حرکات گروه های ستاره ای تنظیم کردند. انها مجموعه ای از 36 صورت فلکی کوچک مشهور به decan گروه های ستاره ای را که تقریبا هر 40 دقیقه یک بار در افق ظاهر می شوند دنبال می کردند.طلوع هر decan نشان از آغاز ساعتی جدید بود.

آغاز دهه جدید یا همان دوره های 10 روزه مصری ها زمانی بود که decan جدیدی پیش از غروب خورشید در آسمان شرقی دیده می شد.مصری ها تقویم خورشیدی خود را بر اساس طلوع و غروب معمول این گروه های ستاره ای تکمیل کردند تا تقویم سالانه یکپارچه ای را خلق کنند.

این سیستم جدید با وجود متفاوت بودن طول هر ساعت مطابق با فصل ، به اندازه ای دقیق بود که آنها بتوانند با استفاده از آن بر اساس طلوع ستاره شباهنگ ، زمان طغیان رود نیل را پیش بینی کنند. ( نیک لامب ) محقق رصد خانه سیدنی می گوید : در این تقویم جدول هایی طراحی شده بودند که به مردم کمک می کردند در تاریکی شب به کمک رصد ستاره های decan زمان را تخمین بزنند. این جدول ها ، حتی درون تابوت های مصری ها نیز وجود داشتند.

منبع: هفته نامه قاصدک

 



نظرات شما عزیزان:

محمد
ساعت4:25---25 تير 1392
سلام دوست عزیز مطالب خوبی دارید این مطلبتونو توی سایت خودم درج کردم اما هر کاری کردم نتونستم اسم سایتتو بعنوان منبع ذکر کنم در اسرع وقت این مشکلو بر طرف میکنم

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





جمعه 14 تير 1392برچسب:شبانه روز,24 ساعت, :: 14:35 :: نويسنده : قطره از دریا

درباره وبلاگ

سلام و خیرمقدم به شما روز،ساعت،دقیقه و ثانیه هاتون آسمانی و طلایی.به وبلاگ من خوش آمدید امیدوارم با مطالب وبلاگم این لحظاتی رو که مهمان من هستید بتوانم با جرعه ای انرژی مثبت و آرامش از نگاه های مهربانتان پذیرایی کنم با احترام
نويسندگان


خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 9
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 15
بازدید ماه : 207
بازدید کل : 208571
تعداد مطالب : 188
تعداد نظرات : 54
تعداد آنلاین : 1

مرجع کد اهنگ


کد متحرک کردن عنوان وب